Skip to main content

Wanneer jij je woning verhuurt, heb je het vast en zeker al eens meegemaakt: soms doet er zich – ondanks al je inspanningen – toch een probleem voor. Je gasten vinden de sleutel niet bij het aankomen, het sleutelkastje werkt niet naar behoren, er stroomt enkel koud water uit de douche … Hoewel het vaak om kleine problemen gaat, doe je er als host goed aan om je voor te bereiden op onverwachte gebeurtenissen. Wij geven je alvast 5 handige tips mee.

1. Zorg ervoor dat je snel hulp kan inroepen

Als je verhuurt, doe je er goed aan om enkele handige helpers achter de hand te houden. Mensen die je snel kan inschakelen om ervoor te zorgen dat alles van een leien dakje loopt. Sla bijvoorbeeld op voorhand het nummer van een goede loodgieter, elektricien, schoonmaakdienst … op in je smartphone. Zo moet je bij een eventueel probleem niet nog halsoverkop op zoek naar een goede vakman.

2. Voer een routineonderhoud uit

Voorkomen is beter dan genezen. Daarom is het een goed idee om op geregelde tijdstippen een volledige check-up van je woning te doen. Verwijder de bladeren of ander vuil uit je dakgoot, controleer de verwarming of airconditioning, check of de deurklinken nog stevig aan de deuren vasthangen… Maak een soort van ‘onderhoudschecklist’ en ga daarmee op pad doorheen je woning. Het grote voordeel? Dingen die niet langer voldoen aan je standaardnormen laat je meteen aanpakken, nog vooraleer je gasten er een opmerking kunnen over maken.

3. Maak van communicatie je topprioriteit

Duikt er – ondanks je prima voorbereiding – toch nog een onverwacht probleem op tijdens een verblijf, zorg er dan voor dat je snel en helder communiceert met je gasten. Zet eerlijkheid en realisme daarbij centraal.Weet je op voorhand dat er een probleem is met de waterleiding? Laat het je gasten weten zodat ze voorbereid zijn, en biedt ze een (kleine) compensatie aan. Je eerlijkheid en een kleine attentie zullen sowieso gewaardeerd worden!

4. Luister naar je huurders

Bellen je huurders je op bij een probleem? Luister dan rustig en begripvol naar hun vragen en leg hen duidelijk uit wat je plan van aanpak is. Denk eraan dat je huurders nieuw zijn in de woning en dat dingen die voor jou vanzelfsprekend zijn, dat misschien niet zijn voor hen.

5. Anticipeer op veelvoorkomende problemen

Als huurder weet je als geen ander dat er nu eenmaal onvoorziene gebeurtenissen voorkomen bij het verhuren. Zo komen gasten wel eens te vroeg aan, willen ze last minute later uitchecken dan verwacht, of is er een probleem bij de schoonmaak. Het zijn situaties die elke host wel eens meemaakt. Juist omdat ze zo vaak voorkomen, is het slim om te anticiperen:

  • Zorg voor duidelijke in- en uitchecktijden en leg uit waarom je die hanteert.
  • Stel de reservatiemogelijkheden zo in dat je nog voldoende tijd inrekent om schoon te maken.
  • Biedt een plek aan om bagage van je gasten te bewaren bij een vertrek in de ochtend.
  • Zorg voor een duidelijke plaatsomschrijving van je woning zodat je gasten een realistisch beeld van je woning hebben.
  • Hanteer duidelijke huisregels en zorg voor een handleiding met instructies, de wifi-code en andere praktische informatie.

Je gasten een zorgeloos verblijf bezorgen kost jou als host vaak veel tijd en energie. Energie die je misschien liever aan andere zaken wil spenderen. Wij nemen met veel plezier en zorgvuldigheid die taak van jou over! Bovendien hebben we de nodige kennis en ervaring om elk probleem snel op te lossen en je gasten zo een fantastisch verblijf te bezorgen – met maximale verhuuropbrengsten voor jou als resultaat. Ontdek hier hoe we te werk gaan en wat we voor jou kunnen betekenen.

Interesse? Neem vrijblijvend contact met ons op via info@worldofsuperhost.be of bel +32 (0)484 92 14 14. We horen graag wat wij voor jou kunnen betekenen.